Search This Blog

Monday, May 30, 2016

KEDAJALAN DAN KENABIAN

Adakah sama antara kedajalan dan kenabian. Nabi Muhammad berkata bahawa dajjal membawa fitnah, sedangkan nabi-nabi juga membawa fitnah terutamanya kematian umat manusia dalam jumlah yang besar.  Buktinya setiap kali nabi-nabi baharu muncul akan ada peperangan dan kematian kepada umatnya. Begitu juga dengan imam Mahdi membawa kematian besar-besaran.

Nabi muhammad juga berkata dajjal adalah pembohong besar. Tetapi nabi-nabi juga berbohong untuk mrncapai agenda mereka. Comtohnya nabi Muhammad menyatakan bahawa semasa zaman nabi Musa, Samiri yang merupakan pengikutnya membina lembu emas untuk disembah, tetapi lembu emas sebenarnya dibina oleh nabi Musa semdiri untuk disembah. pembohongan ini berlaku kerana nabi Muhammad mahu menukarkan dari tuhan yang boleh dilihat kepada tuhan yang tidak boleh dilihat. Nabi Muhammad juga mempergunakan para sahabat agar islam boleh tersebar dengan menyatakan mati syahid masuk syurga. Para sahabat pun berperanglah dengan harapan agar mati syahid, tetapi mereka tidak mati-mati dan terus berperang dalam banyak peperangn hingga islam tersebar luas, hanya sebilangan kecil saja syahid berperang yang lain tidak.

Sebenarnya kedajalan dan kenabian adalah perkara yang sama. Nabi maksum dan bermukjizat dan dajjal juga maksum dan bermukjizat.

Sebenarnya tiada kedajalan dalam dunia ini kerana mereka semua hanyalah hamba tuhan yang berjalan dengan takdir dan kehendak tuhan. Imam Mahdi bukan Dajjal dan si raja yahudi bermata sebelah juga bukan dajjal.KITA SEMUA CUMALAH HAMBA TUHAN..


 

No comments: