Search This Blog

Thursday, May 16, 2024

Mak Ayah Nabi Masuk Neraka?!

 



Bapa nabi Muhammad S.A.W sememangnya masuk neraka kerana telah meninggal dunia  sebelum nabi lahir dan tidak berjumpa dengan nabi tetapi ibunya pula masuk syurga kerana sempat berjumpa dan bersama nabi sehingga nabi berumur 2 tahun.


Walaupun baru berumur 2 tahun dan tidak tahu apa-apa (kanak- kanak apabila mencecah umur 2 tahun telah ada kesedaran ataupun conciousness, kanak-kanak berumur kurang 2 tahun hanya mempunyai subconcious) tetapi telah boleh memberikan cahaya kewalian kepada ibunya tanpa nabi sendiri mengetahuinya atau memahaminya. Ini menjadikan ibunya islam batin (asas kepada semua agama samawi) walaupun tanpa ajaran zahir. Sebab itulah dia masuk syurga.


Tetapi pada zaman ini cahaya kewalian (cahaya keimanan) sangat banyak tetapi telah tidak berguna dan tidak dapat membawa manusia ke syurga  kerana semua manusia pada akhir zaman ini adalah ahli neraka. Sebab itu tuhan hantar imam mahdi ke dunia untuk membawa manusia ke syurga. Tetapi dia perlukan pertolongan dari manusia untuk melakukan kerja ini dan bukannya tentangan.





No comments: